tl;dr

Text, který na stránce není vidět, má menší „váhu“. Pokud jsou hledaná klíčová slova jen v textu, který je skrytý, tak se takové weby hůře umisťují ve vyhledávání na Googlu (při hledání těch slov, která jsou jen ve skryté části textu). Dokázáno tvrzením Johna Muellera a SEO testem.

Jak se Google chová k textu, který je v HTML a je vidět až po kliknutí?

John Mueller 5. prosince 2014 v Google Hangout řekl, že „textový obsah, který na stránce není vidět (uživatel ho na stránce nevidí, ale text v HTML je), je indexován. ALE má podstatně nižší váhu při hledání„. Zároveň zdůraznil, že tohle není žádná novinka a že se tak Google chová už roky.

V praxi to znamená, že obsah, který na stránce není vidět (po aplikování CSS a spuštění JS a bez uživatelovy interakce – jako např. kliknutí), má v SEO nižší hodnotu. Tzn. na klíčová slova, která se na stránce vyskytují jen skrytě, máte menší šanci získat dobré pozice v Googlu. Zjednodušeně řečeno.

SEO test

Johnova slova jsou dokázána i testem, který udělala agentura Reboot.  Je v něm příklad měření pozic na klíčová slova schovaná pomocí 3 různých metod „skrývání textu“ (nemyslím tím žádné nepovolené praktiky). Dost jasně to ukazuje, že weby s viditelným textem mají lepší pozice, než weby, kde je text částečně schován pomocí CSS, nebo JavaScriptu. Celý SEO text najdete tady: https://www.rebootonline.com/blog/hidden-text-experiment/. Mrkněte na to sami.

Příklady „skrytého obsahu“:

  • textový obsah, schovaný v záložkách u detailu produktu v eshopu, které nemají vlastní URL. Například záložky „specifikace“, „recenze“, „komentáře“. Tzv. tabbed content, nebo tento příklad
  • schování části popisu detailu produktu pomocí „Zobrazit více“ – to má velká část eshopů, řeší tak to, aby jim delší texty nerozbíjely design
  • různé carousely a slidery s textovým obsahem
  • skrývání textu v sekci „Často kladené dotazy / FAQ“ pomocí Collapsibles a Accordions

Doporučení pro hlavní textový obsah stránky:

  1. Neschovávejte důležitý text (tzv. Primary content) před lidmi. Naopak, důležitý obsah přiznávejte a ukazujte ho lidem na stránce!
  2. Pro obsah schovaný v záložkách „tabbed content“ vytvořte vlastní URL pro každý důležitý obsah.
    1. Můj tip: používejte mozek – nemusíte vytvářet URL pro komentáře a recenze produktů, kde žádné komentáře a recenze nejsou.

Reference a další zdroje:

  1. Shrnutí: https://www.seroundtable.com/google-hidden-tab-content-seo-19489.html
  2. Video s Johnem Muellerem: https://www.youtube.com/watch?v=a63vAglRmHU#t=3010
  3. SEO test: https://www.rebootonline.com/blog/hidden-text-experiment/
  4. Jiné shrnutí: http://www.freshegg.co.uk/blog/technical-seo/google/how-does-google-treat-hidden-content
  5. Můj komentář na Moz.com: https://moz.com/blog/how-to-write-for-the-web-a-new-approach-for-increased-engagement-whiteboard-friday#comment-355451
Nasdílej to na ty internety 😉Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+