tl;dr

Ano, Google indexuje i text skrytý pomocí záložek, „číst více“, akordeonů (často ve FAQ). ALE – text, který na stránce pro desktop není vidět, má menší „váhu“, než viditelný text. Pokud jsou hledaná klíčová slova jen v textu, který je skrytý, tak se takové weby sice umisťují ve vyhledávání na Googlu (při hledání těch slov, která jsou jen ve skryté části textu), ale mají obvykle horší pozici než kdyby byl takový text viditelný. Dokázáno tvrzením Johna Muellera a SEO testem.

V mobilních zařízeních (Mobile First) má skrytý text stejnou váhu jako viditelný text.

Jak se Google chová k textu, který je v HTML a je vidět až po kliknutí?

John Mueller 5. prosince 2014 v Google Hangout řekl, že „textový obsah, který na stránce není vidět (uživatel ho na stránce nevidí, ale text v HTML je), je indexován. ALE má podstatně nižší váhu při hledání„. Zároveň zdůraznil, že tohle není žádná novinka a že se tak Google chová už roky.

V praxi to znamená, že obsah, který na stránce není vidět (po aplikování CSS a spuštění JS a bez uživatelovy interakce – jako např. kliknutí), má v SEO nižší hodnotu. Tzn. na klíčová slova, která se na stránce vyskytují jen skrytě, máte menší šanci získat dobré pozice v Googlu. Zjednodušeně řečeno.

SEO test

Johnova slova jsou dokázána i testem, který udělala agentura Reboot.  Je v něm příklad měření pozic na klíčová slova schovaná pomocí 3 různých metod „skrývání textu“ (nemyslím tím žádné nepovolené praktiky). Dost jasně to ukazuje, že weby s viditelným textem mají lepší pozice, než weby, kde je text částečně schován pomocí CSS, nebo JavaScriptu. Celý SEO text najdete tady: https://www.rebootonline.com/blog/hidden-text-experiment/. Mrkněte na to sami.

Příklady „skrytého obsahu“:

  • textový obsah, schovaný v záložkách u detailu produktu v eshopu, které nemají vlastní URL. Například záložky „specifikace“, „recenze“, „komentáře“. Tzv. tabbed content, nebo tento příklad
  • schování části popisu detailu produktu pomocí „Zobrazit více“ – to má velká část eshopů, řeší tak to, aby jim delší texty nerozbíjely design
  • různé carousely a slidery s textovým obsahem
  • skrývání textu v sekci „Často kladené dotazy / FAQ“ pomocí Collapsibles a Accordions

Doporučení pro hlavní textový obsah stránky:

  1. Na desktopu neschovávejte důležitý text (tzv. Primary content) před lidmi. Naopak, důležitý obsah přiznávejte a ukazujte ho lidem na stránce!
  2. Pro obsah schovaný v záložkách „tabbed content“ vytvořte vlastní URL pro každý důležitý obsah.
    1. Můj tip: používejte mozek – nemusíte vytvářet URL pro komentáře a recenze produktů, kde žádné komentáře a recenze nejsou.

Reference a další zdroje:

  1. Shrnutí: https://www.seroundtable.com/google-hidden-tab-content-seo-19489.html
  2. Video s Johnem Muellerem: https://www.youtube.com/watch?v=a63vAglRmHU#t=3010
  3. SEO test: https://www.rebootonline.com/blog/hidden-text-experiment/
  4. Jiné shrnutí: http://www.freshegg.co.uk/blog/technical-seo/google/how-does-google-treat-hidden-content
  5. Můj komentář na Moz.com: https://moz.com/blog/how-to-write-for-the-web-a-new-approach-for-increased-engagement-whiteboard-friday#comment-355451
Nasdílej to na ty internety 😉Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+